Realizując uchwałę Rady Ministrów w sprawie Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 Rada Gminy Lutowiska w 2011 roku uchwaliła „Program usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Lutowiska na lata 2001-2032”. Z inwentaryzacji, która poprzedziła opracowanie „Programu..” wynika, że mieliśmy ok. 50 tys. m2 ( ok. 750 ton) pokryć dachowych z azbestu. Do unieszkodliwiania zdemontowanego z dachu i zabezpieczonego pokrycia dachowego z falistych płyt azbestowych przystąpiliśmy w 2012 roku wywożąc do chwili obecnej na składowisko odpadów niebezpiecznych ok. 40 ton za kwotę 15 828 zł. Działania te były możliwe ponieważ otrzymaliśmy dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie w ramach programu priorytetowego „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne, Część II – Usuwanie wyrobów zawierających azbest”.. W 2012 roku dotacja wyniosła 5 812,30 zł. W bieżącym 2013 roku zgodnie z umową Nr 76/2013/OZ/K/DA z dnia 29.05.2013 wraz z aneksem z dnia 25.07.2013r. otrzymamy 4 118,25 zł w tym z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – 1 695,75 zł a z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - 2 422,50 zł. W ramach przydzielonych na 2013 rok środków wywieziono i unieszkodliwiono 14,25 Mg wyrobów zawierających azbest. |