Tekst ujednolicony* wg stanu na dzień 25 maja 2018r.
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Lutowiska
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Urząd Gminy Lutowiska, zwany dalej „Urzędem” jest jednostka organizacyjną Gminy, realizującą zadania i kompetencje wójta jako organu wykonawczego Gminy i organu administracji stopnia podstawowego. Wykonuje zadania: 1. Własne, wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, 2. Z zakresu administracji rządowej i inne zlecone Gminie na mocy obowiązujących ustaw, 3. Powierzone, przyjęte od innych organów przez Radę Gminy na podstawie porozumienia.
§ 2
Siedziba Urzędu mieści się w Lutowiskach pn 14.
§ 3
1. Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy. 2. Porządek wewnętrzny i rozkład czasu pracy w Urzędzie określa Regulamin Pracy.
§ 4
Urząd jest jednostką budżetową.
II. Kierownictwo Urzędu.
§ 5
1. Kierownikiem urzędu jest wójt. 2. Wójt kieruje Urzędem przy pomocy sekretarza gminy oraz kierowników referatu. 3. Wójt może powierzyć prowadzenie spraw w swoim imieniu sekretarzowi gminy.
§ 6
Do zadań wójta należy w szczególności: 1. kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz, 2. wykonywanie uchwał Rady Gminy i realizacja zadań Gminy określonych przepisami prawa, 3. przygotowywanie projektów uchwał i określanie sposobu ich wykonywania, 4. gospodarowanie mieniem komunalnym, 5. wykonywanie budżetu, 6. wykonywanie funkcji walnego zgromadzenia spółki komunalnej, 7. powoływanie zastępcy i występowanie z wnioskiem z wnioskiem powołanie i odwołanie skarbnika gminy, 8. zatrudniania i zwalniania pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego w stosunku do tych pracowników, 9. składanie w imieniu Gminy oświadczeń woli, 10. wydawanie decyzji administracyjnych zakresu administracji publicznej, 11. sprawowanie funkcji szefa obrony cywilnej gminy, 12. wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla wójta przepisami prawa.
§ 7
Zastępca wójta wykonuje obowiązki wójta podczas jego nieobecności i w granicach udzielonego upoważnienia.
§ 8
Sekretarz gminy organizuje prace Urzędu i dba o jego sprawne funkcjonowanie. Do zadań sekretarza należy w szczególności: 1. organizacja pracy Urzędu i zapewnienie zgodności jego działania z obowiązującym prawem, 2. prowadzenie spraw kadrowych pracowników Urzędu i jednostek podległych, 3. przeprowadzenie wyborów powszechnych i referendum, 4. wykonywanie niektórych czynności notarialnych: sporządzenie ostatniej woli spadkodawcy, przesłuchanie świadka, poświadczenie własnoręczności podpisu, poświadczenie zgodności z oryginałem, 5. zapewnienie informacji publicznej o funkcjonowaniu gminy, 6. współdziałanie z innymi samorządami, 7. prowadzenie rejestru jednostek organizacyjnych Gminy i nadzór na prawidłowym funkcjonowaniem jednostek, 8. prowadzenie rejestru skarg i wniosków, 9. prowadzenie rejestru osób prawnych z udziałem Gminy. 10. bezpośredni nadzór nad stanowiskami pracy realizującymi zadania w zakresie: - organizacji i kadr, - obsługi Rady Gminy, - informacji.
§ 9
Skarbnik gminy jest jednocześnie głównym księgowym budżetu i jednostek organizacyjnych dla których Urząd prowadzi obsługę finansowa. Do zadań skarbnika gminy należy: 1. opracowanie projektu budżetu gminy i nadzór nad jego realizacją, 2. wykonywanie praw i obowiązków wynikających z przepisów szczególnych dotyczących głównych księgowych, 3. organizowanie gospodarki finansowej, w tym zapewnienie dochodów i egzekwowanie należności, 4. kontrasygnata czynności prawnych wywołujących skutki finansowe dla budżetu, 5. opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań o sytuacji finansowej gminy oraz zgłaszanie propozycji wójtowi gminy, 6. czuwanie nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej, 7. wykonywanie funkcji kierownika referatu finansowego.
III. Struktura organizacyjna Urzędu
§ 10
1. Referat Finansowy Fin 2. Referat Działalności Gospodarczej i Planowania GP 3. Urząd Stanu Cywilnego USC 4. Stanowisko ds. społecznych i obywatelskich SO 5. Stanowisko ds. rolnictwa i gospodarki nieruchomościami RG 6. stanowisko ds. ogólno-organizacyjnych O 7. Gminne Centrum Informacji. GCI 8. Inspektor ochrony danych IOD
§ 11
Do zadań Referatu Finansowego należy: 1. przygotowanie projektu budżetu gminy, 2. realizacja dochodów gminy w tym naliczanie i pobór podatków, opłat i innych należności na rzecz Gminy wynikających z obowiązujących przepisów lub zawartych umów, 3. prowadzenie egzekucji zobowiązań o charakterze pieniężnym, 4. dokonywanie analiz dochodów i wydatków gminy oraz prowadzenie wymaganej sprawozdawczości, 5. prowadzenie obsługi finansowo- księgowej Urzędu, 6. sporządzanie dokumentacji płacowej i zasiłkowej pracowników, 7. prowadzenie ewidencji składników mienia gminy i udziałów,
§ 12
Do zadań Referatu Działalności Gospodarczej i Planowania należy: 1. realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, 2. inicjowanie przedsięwzięć gospodarczych oraz opracowywanie planów rozwoju gospodarczego, 3. planowanie oraz realizacja inwestycji gminnych, 4. prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej, 5. utrzymanie porządku i czystości w Gminie, 6. ochrona środowiska i przyrody, 7. ewidencja i utrzymanie dróg , placów oraz cmentarzy komunalnych, 8. wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, 9. organizacja dozorowanej pracy na podstawie orzeczenia sądu,
§ 13
Do kompetencji kierownika Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie spraw wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego, kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz kodeksu cywilnego.
§ 14
Do zadań stanowiska pracy ds. społecznych i obywatelskich należą sprawy: 1. oświaty i kultury, w tym nadzór nad podległymi placówkami, 2. skreślony, 3. ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego, 4. ochrony zdrowia i przeciwdziałania alkoholizmowi, 5. rozwoju sportu, 6. prowadzenia ewidencji ludności i wydawania decyzji w sprawach zameldowania, 7. wydawania dokumentów stwierdzających tożsamość 8. poboru do wojska, obronności Państwa oraz informacji niejawnych 9. obrony cywilnej i ochrony ludności, 10. ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego,
§ 15
Zadania stanowiska pracy ds. rolnictwa i gospodarki nieruchomościami obejmują: 1. gospodarowanie gruntami komunalnymi oraz obrót nieruchomościami stanowiącymi mienie komunalne, 2. sprawy rolnictwa w tym współdziałanie z organizacjami działającymi na rzecz rolnictwa, 3. zadania ochrony gruntów rolnych i leśnych, 4. zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, 5. ochrony zwierząt, w tym zezwoleń na posiadanie psa rasy uznanej za agresywną, 6. wydawanie decyzji na podział nieruchomości, 7. sprawy numeracji nieruchomości. 8. ewidencja obiektów komunalnych i administrowanie lokalami komunalnymi,
§ 16
Do zadań stanowiska pracy ds. ogólno-organizacyjnych należy: 1. obsługa organizacyjno – techniczna Rady Gminy i wójta, 2. prowadzenie kancelarii urzędu, 3. prowadzenie zbiorów przepisów, 4. prowadzenie archiwum Urzędu, 5. przeprowadzanie wyborów i referendum, 6. prowadzenie dokumentacji dotyczącej spraw osobowych pracowników urzędu i kierowników jednostek podległych, 7. ewidencja składników majątkowych gminy /nie zaliczonych do środków trwałych/ 8. gospodarka transportem i rozliczanie kierowców / UG, OSP/, 9. organizacja prac społecznie-użytecznych i robot publicznych,
§ 17
Gminne Centrum Informacji zajmuje się sprawami: 1. Informacji publicznej i promocji Gminy, 2. turystyki, w tym ewidencji obiektów turystycznych oraz informacji turystycznej, 4. gromadzenia i rozpowszechniania informacji dotyczących funduszy UE oraz z innych funduszy pomocowych, 5. sporządzanie wniosków aplikacyjnych na realizację zadań Gminy w ramach projektów z udziałem środków pomocowych oraz rozliczeń i sprawozdań, 6. współdziałanie z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Urzędu Gminy i kierownikami podległych jednostek organizacyjnych w zakresie stosowania procedury zamówień publicznych wynikających z ustawy oraz udział w opracowaniu dokumentacji i pracach komisji przetargowej,
7. współpraca z organizacjami pozarządowymi.
§ 17 a
Zadania inspektora ochrony danych określa art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
§ 18
Wszystkie komórki organizacyjne /referaty i stanowiska pracy/ wykonują zadania w zakresie: 1/ przygotowywania projektów uchwał rady gminy i zarządzeń wójta, 2/ przygotowywanie projektów umów cywilno-prawnych, 3/ opracowywanie prognoz, planów i analiz oraz sprawozdań z zakresu prowadzonych spraw, 4/ opracowywanie projektów planów rozwoju oraz informacji do projektu budżetu w części dotyczącej zakresu działania, 5/ przygotowywanie informacji publicznej w zakresie prowadzonych spraw.
IV. Zakres upoważnień
§ 19
1. Pisma i decyzje wychodzące z Urzędu podpisuje wójt lub jego zastępca w zakresie posiadanego upoważnienia. 2. Wójt może upoważnić sekretarza gminy, skarbnika, kierownika referatu lub innego pracownika urzędu do wydawania decyzji administracyjnych lub podejmowania innych czynności w jego imieniu.
V. Pracownicy Urzędu
§ 20
1. W Urzędzie zatrudnieniu są pracownicy na podstawie: a/ wyboru – wójt gminy, b/ powołania – zastępca wójta, , skarbnik, c/ nie obowiązuje, d/ umowy o pracę – pozostali pracownicy. 2. Pracownicy podlegają ocenom kwalifikacyjnym na zasadach określonych ustawą. 3. Prawa i obowiązki pracowników określa ustawa.
VI. Postanowienia końcowe
§ 21
Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009r. Zmiany Regulaminu dokonuje się w trybie jego uchwalenia.
* Tekst ujednolicony na podstawie Zarządzenia Wójta Gminy Lutowiska:
- Nr 51/08 z dnia 15 grudnia 2008,
- Nr 62/2011 z dnia 16 grudnia 2011r.
- Nr 18/2018 z dnia 25 maja 2018 Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Lutowiska (PDF) |