Protokół XII |
Protokół Nr XII/03 z sesji Rady Gminy Lutowiska z dnia 22 października 2003r. Obrady sesji rozpoczęły się o godz. 1230, zakończyły o godz.1720. W sesji uczestniczyli radni Rady Gminy Lutowiska- /lista obecności w załączeniu/ frekwencja 62,5%/ , zaproszeni goście oraz Wójt, sekretarz i skarbnik gminy. Radni obecni : Bochnia Bogdan Adam, Chmurski Stefan, Gessner Maria, Gretkowska Renata, Grzegorz Ryszard, Krukowska Beata, Radwański Jan, Romaszewski Tadeusz, Suszek Henryk, Zacha Andrzej. Radni nieobecni nieusprawiedliwieni : Dopart Jacek, Mikołajczak Maciej, Świergocka Janina, Sztyler Marek, Wota Stanisław. Zaproszeni goście : Skaliński Marian – Prezes Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Lutowiskach Nahajowska Ewa – dyrektor Gimnazjum w Lutowiskach Kluz Barbara – dyrektor Szkoły Podstawowej w Lutowiskach Myhal Anna – kierownik Gminnego Zespołu Obsługi Oświaty w Lutowiskach Drapała Ewa – dyrektor Przedszkola w Lutowiskach Nowak Jarosław – kierownik Policji w Lutowiskach Porządek obrad : Otwarcie sesji. Stwierdzenie prawomocności obrad. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniej sesji. Wizja lokalna na wysypisko śmieci. Założenia do programu gospodarki odpadami oraz uchwalenie stawek za śmieci. Zatwierdzenie stawek za dostawę wody i odprowadzenie ścieków. Zajęcia stanowiska w sprawie sprzedaży mieszkań w Domu Nauczyciela. Informacja o funkcjonowaniu oświaty i kultury/ szkoły, przedszkola, GOK,GBP, GZOO/. Zmiany w budżecie gminy. Informacja o pracy Wójta między sesjami. Wolne wnioski i zapytania. Zakończenie obrad sesji. Ad.1/ Otwarcia obrad sesji dokonał Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Romaszewski, powitał obecnych radnych Rady Gminy oraz zaproszonych gości. Ad.2/ Przewodniczący Rady Gminy – na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad. Zaproponował wprowadzenie zmiany pkt. 9 dot. zmian w budżecie gminy. Proponowany porządek obrad został przyjęty jednogłośnie. Przewodniczący Rady Gminy – podkreślił, że nowa Rada Gminy działa rok czasu. Na budynku Urzędu wiszą tablice w pierwszym rzędzie wisi Rada Gminy a potem Urząd Gminy, nadmienił, że Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym a Wójt organem wykonawczym. pogłoski chodzą, że i tak Wójt zrobi co chce. Sam się przekonał, że rada może niewiele. . Nawiązał do podjętej uchwały w sprawie centralnego ogrzewania, stwierdził, że było to celowe jeżeli nie można było podjąć takowej uchwały to pracownik, który popełnia błędy powinien być zwolniony. Sprawa dotyczy zatwierdzenia stawek za wodę i ścieki powiedziano, że jeżeli rada nie zatwierdzi ich to i tak zostaną zatwierdzone obligatoryjnie i też będą obowiązywać. Oczekuje na następną sesję wniosków dot. wykonywania jego obowiązków. Prosiłby bardzo aby ta sytuacja się zmieniła na lepsze. Wypowiedź swą pozostawia bez komentarza. Ad. 3/ Protokół z poprzedniej sesji zostanie zatwierdzony na następnej sesji. ”za” przeniesieniem 9 radnych, „przeciw”-1. Ad. 4/ Wizja lokalna nie odbyła się, ponieważ większa część radnych uczestniczyła w wizji przeprowadzonej na posiedzeniach komisji stałych. Ad.5/ Wójt Gminy - nawiązał do przekazanych materiałów dla radnych w sprawie zatwierdzenia opłaty za 1m 3 na 1 mieszkańca odpadów stałych składowanych na gminnym wysypisku śmieci / jak załącznik do protokołu/, oraz przedstawił koszty: śmieci segregowane koszt miesięczny brutto wnosi- 1,60 zł, a za nie segregowane- 3,36 zł. Wójt poinformował, że jeżeli radni nie zgadzają się ze stawkami GZGK to można skorzystać z dwóch odbiorców : p. Hodura Jerzego i p. Pękali z Gminy Czarna. Natomiast uważa, że stawki za śmieci w innych rejonach Polski są znacznie większe. Wnosi do Wysokiej Rady o zatwierdzenie tychże stawek. Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych stawek za 1m3 stałych odpadów komunalnych. Suszek Henryk – przewodniczący komisji ochrony środowiska zabytków i turystyki – odczytał protokół komisji / jak załącznik do protokołu/. Chmurski Stefan – przewodniczący komisji rewizyjnej – odczytał protokół komisji/ jak załącznik do protokołu/. Gessner Maria – przewodnicząca komisji rozwoju gospodarczego planowania i budżetu – odczytała protokół komisji/ jak załącznik do protokołu/. W/w komisje pozytywnie opiniują stawki. Uchwała została przyjęta jednogłośnie. Ad.6/Zatwierdzenie stawek za dostawę wody i odprowadzenie ścieków. Wójt Gminy – przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf na dostawę wody i odprowadzenie ścieków, radni również otrzymali materiały dot. taryf na dostawę wody i i odprowadzenie ścieków / jak załącznik do protokołu/. Poinformował, że po przeanalizowaniu przedstawionych stawek przez Pana Prezesa GZGK stawki są po niższych kosztach. Bochnia Bogdan- członek komisji rewizyjnej – sprawa dot. wysypiska śmieci- pyta dlaczego wcześniej nie został wypracowany system segregacji. Powinien powstać skup surowców wtórnych / uważa, że dzieci by selekcjonowały, natomiast obsługiwałaby jedna osoba/. Wójt Gminy – uważa, że jest to świetny pomysł gdyby powstał skup surowców wtórnych. Chmurski Stefan – przewodniczący komisji rewizyjnej – przedstawił kalkulację kosztów wody i ścieków jaka była w 2002 roku. Wnioskował aby koszty były naliczane brutto z podatkiem VAT. Grzegorz Ryszard – pytanie do Wójta – czy Pan pełni funkcję Wójta czy P. Prezesa GZGK, ponieważ Pan Wójt bardzo broni Prezesa bo Pan jest szefem, natomiast chciałby usłyszeć kiedy będzie budowa nowego ujęcia wody. Prezes GZGK – wyjaśnił, że z chwilą uzyskania pozwolenia na budowę nowego ujęcia wody, to jeszcze w tym roku byłaby rozpoczęta, a jeżeli nie to w przyszłym. Grzegorz Ryszard – proponuje aby pozostawić bez zmian stawkę wody na osiedlu w Lutowiskach do chwili wykonania nowego ujęcia wody, wniosek uzasadnia tym, że jest zła jakość wody, może wtedy szybciej Wójt zmobilizuje Prezesa do rozpoczęcia tej budowy. Chmurski Stefan – popiera wypowiedz przedmówcy. Surowiecka Elżbieta Radca Prawny- wyjaśniła, że przedstawione propozycje nie mogą być uwzględnione. Grzegorz Ryszard – jeżeli nie można wyłączyć osiedla w Lutowiskach to proponuje o wycofanie w całości Lutowisk do chwili wykonania nowego ujęcia wody. Prezes GZGK – wyjaśnił, że jest jedno ujęcie wody w Lutowiskach, badanie wody jest przeprowadzane, które dopuszczona wodę do spożycia. Natomiast woda w Lutowiskach na dzień dzisiejszy wymaga dużych nakładów. Chmurski Stefan – wyjaśnił, że nie jest to duża różnica w kalkulacji, więc gra nie warta świeczki. Grzegorz Ryszard – wycofuje wniosek. Surowiecka Elżbieta – Radca Prawny – uważa, że uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004r., więc jest jeszcze trochę czasu. Przewodniczący Rady Gminy – odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych stawek za 1m3 stałych odpadów komunalnych. W/w uchwała została przyjęta jednogłośnie. Odczytał kolejny projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf na dostawę wody i odprowadzenie ścieków „za”- 8 głosów, „wstrzymał się”- 2. Ad.7/ Zajęcie stanowiska w sprawie sprzedaży mieszkań w Domu Nauczyciela. Wójt – poinformował, że Rada Gminy poprzedniej kadencji podjęła uchwałę w sprawie sprzedaży mieszkań. W miesiącu lipcu br. wpłynęło pismo od mieszkańców w sprawie sprzedaży mieszkań w Domu Nauczyciela jeżeli nie to w przeciwnym przypadku gdyby nie doszło do sprzedaży proszą o remont tych mieszkań / jest to drugie pismo/. Bochnia Bogdan – pyta- na jakich zasadach będzie sprzedaż tych mieszkań, jaka jest wartość, a jakie nakłady poniósł Urząd Gminy. Wójt Gminy – poinformował, że w tym bloku dużo zostało zrobione. Sekretarz Gminy – odczytała uchwałę w sprawie sprzedaży mieszkań oraz zasady sprzedaży, taką uchwałę uchwaliła Rada poprzedniej kadencji. Kluz Barbara – mieszkaniec tego bloku- prosi Radę o zmianę uchwały i obniżenie odpłatności z 75% na 10%, ponieważ w sąsiednich gminach Rada taką bonifikatę ustaliła. Hrabal Janina- mieszkaniec bloku- wnosi aby sprzedaż mieszkań była rozłożona na raty, ponieważ nie będzie nikogo stać na zapłacenie w całości. Wójt Gminy – wyjaśnił, że Gmina ma duży deficyt na ten rok, wynosi 500 tyś .zł. są też cięcia w budżecie, więc najprawdopodobniej nie będzie to możliwe. Hrabal Janina- uważa, że mieszkańcy będą płacić podatek od nieruchomości od gruntu, więc sytuacja finansowa Gminy się polepszy. Grzegorz Ryszard- pyta- Pan Wójt przymierza się do sprzedaży tych mieszkań więc nasuwa się pytanie gdzie będą mieszkać nauczyciele jeżeli ktoś z daleka, nauczycieli mamy starszych i pójdą na emeryturę to kto dzieci będzie uczył, jeżeli my nie zapewniamy mieszkania. Wójt Gminy – wyjaśnił, że każdy powinien sobie radzić. Chmurski Stefan- proponuje aby dać również do sprzedaży blok, w którym znajduje się apteka są to starsze mieszkania , powinna być różnica między jednym blokiem a drugim. Przewodniczący Rady Gminy – uważa, że p. Hrabal Janina wniosła słuszne uwagi proponuje aby punkt ten był przełożony na następną sesję. Radca Prawny – Surowiecka Elżbieta- wyjaśniła, że są to zasady mienia komunalnego z 2001 roku i te zasady zbywania obowiązują wszystkich mieszkań. Natomiast wycenę robi biegły rzeczoznawca a zasady ustala rada. Wójt Gminy – wyjaśnił, że Dom Nauczyciela jest łatwo sprzedać, natomiast mieszkania, które znajdują się w bloku gdzie mieści się apteka jest trudniej ponieważ jest tam mieszkanie dla stomatologa i apteki, budynek jest w złym stanie technicznym. Bochnia Bogdan – czy dla Gminy będzie korzystna sprzedaż Domu Nauczyciela czy nie. Wójt Gminy – wyjaśnił, że sprzedaż Domu na pewno tak, natomiast pozostałych mieszkań nie. Bochnia Bogdan – wniosek – uważa, że Rada powinna przygotować i przedstawić zasady. Chmurski Stefan- wyjaśnił, że odpłatność 25% nie wynikła od radnych kiedy była uchwalana ta uchwała lecz od Zarządu Gminy poprzedniej kadencji bądź byłego Przewodniczącego Rady, który tam mieszka. Uważa , że na dzień dzisiejszy możemy nie znać ceny wartości jaka będzie za 1m2, natomiast procent bonifikaty można ustalić. Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, że pisma tego nie widział w tej sprawie i nie wiedział też , że Rada ma zająć stanowisko , a pismo wpłynęło w lipcu br. Radca Prawny Surowiecka Elżbieta- przedstawiła ustawę o gospodarce nieruchomościami, która mówi : art.34 – o zasadach, które dotyczą Państwa, powiatów oraz gmin, art.68 przepis ten dotyczy bonifikaty. Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, że radni na dzisiejszej sesji nie są przygotowani do zajęcia stanowiska w tej sprawie, w związku z czym prosi o przeniesienie punktu na następną sesję i przygotowanie odpowiednich materiałów. Radca Prawny Elżbieta Surowiecka- uważa, że przewodniczący ma rację należy przygotować zasady na następną sesję. Sekretarz Gminy – przypomniała, że radni na poprzednich sesjach wnioskowali by nie sprzedawać mieszkań a wpłynęło pismo od mieszkańców Domu Nauczyciela i chodzi o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Po dłuższej dyskusji odbyło się głosowanie nad sprzedażą tych mieszkań „za”- 9 radnych, „wstrzymał się”-1. Ad.8/ Informacja o funkcjonowaniu oświaty i kultury / szkoły, przedszkola, GOK,GBP,GZOO/. Wójt Gminy – Podkreślił m.in. , że poprzednia P. wizytator Wota Michalina pracę oceniła na bardzo dobrą. Radni otrzymali materiały informacji oświaty i kultury. Nahajowska Ewa- dyrektor Gimnazjum w Lutowiskach- przedstawiła informacje o funkcjonowaniu Gimnazjum/ jak załącznik do protokołu/. Kluz Barbara – dyrektor Szkoły Podstawowej w Lutowiskach- przedstawiła informację o funkcjonowaniu Szkoły Podstawowej/ jak załącznik do protokołu/. Drapała Ewa – dyrektor Przedszkola Gminnego w Lutowiskach - przedstawiła informacje o funkcjonowaniu Przedszkola Gminnego/ jak załącznik do protokołu/. Jak również nadmieniła, że dzięki samorządowi Przedszkole w naszej Gminie istnieje, a w wielu innych sąsiednich gminach nie. Wójt Gminy – poinformował także ile dzieci będzie uczęszczać w roku szkolnym 2004/2005 do Przedszkola. Kolejną informacje o funkcjonowaniu Gminnego Zespołu Obsługi Oświaty – przedstawiła Myhal Anna / jak załącznik do protokołu/. Następną informację o funkcjonowaniu Gminnego Ośrodka Kultury przedstawiła p. dyrektor Izabela Cicha/ jak załącznik do protokołu/. Florek Joanna – kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej – przedstawiła informację o funkcjonowaniu / jak załącznik do protokołu/. Krukowska Beata – przewodnicząca komisji oświaty zdrowia i spraw socjalnych odczytała protokół komisji, która pozytywnie opiniuje. Bochnia Bogdan- pyta ile osób pracuje w Gminnym Ośrodku Kultury. Cicha Izabela- dyrektor Gok-u- poinformowała, że dwie osoby plus p. Florek Piotr instruktor, który jest zatrudniony na umowę zlecenie, natomiast, zaproponowała Wójtowi aby p. Sauter wynagrodzić dodatkowo za jej pracę . Wójt Gminy- wyjaśnił, że pieniędzy ubywa a pracy przybywa. Bochnia Bogdan – z tego co się orientuje to p. Sauter wykonuje wiele więcej zadań poza zakresem czynności, uważa, że można by było p. Sauter Jadwigę wynagrodzić chociażby w formie premii. Chmurski Stefan- uważa, że informacje są bardzo piękne natomiast mało się mówi o dożywianiu dzieci w szkole zwłaszcza dzieci dojeżdżających, które przychodzą bez śniadań do szkoły. Komisja rewizyjna wielokrotnie przeprowadzała kontrolę w spawie dożywiania. Kluz Barbara – dyrektor szkoły podstawowej – wyjaśniła, że dożywianiem dzieci zajmuje się ze świetlicy p. Marta Polechońska. Nahajowska Ewa- dyrektor Gimnazjum- poinformowała, ile korzysta dzieci dojeżdżających w Gimnazjum dzieci dojeżdżających z dożywiania. Myhal Anna – kierownik GZOO- poinformowała , że stołówka szkolna dostała zapasy zimowe od sponsorów. Krukowska Beata – podziękowała p. radnemu Chmurskiemu Stefanowi, który jest również sponsorem szkoły w Zatwarnicy. Nowak Jarosław – kierownik Rewiru Dzielnicowych w Lutowiskach – poinformował, że prowadzi dodatkowo zajęcia w Gimnazjum podczas nie obecności nauczyciela , nadmienił, że prowadzi drużynę OSP dla dzieci, będą prowadzone zajęcia w sali gimnastycznej / jest to praca społeczna/. Prowadzi współpracę z dyrektorami Szkół, oraz przeprowadza rozmowy z rodzicami. Pragnie podziękować dyrektorom Szkół za współpracę. Grzegorz Ryszard- poinformował, że w szkole jest zimno. Kluz Barbara – dyrektor Szkoły Podstawowej- odpowiedziała, że szkołę trzeba ocieplić, wymienić okna oraz obniżyć strop w sali gimnastycznej to wtedy będzie ciepło. Wspomniała, że Rada poprzedniej kadencji wiele zrobiła. Ad. 9/ Skarbnik Gminy – odczytała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy, oraz wyjaśniła skąd nastąpiła ta zmiana. Gessner Maria – przewodnicząca komisji rozwoju gospodarczego planowania i budżetu- odczytała pismo jakie wpłynęło z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w sprawie zwiększenia środków na zasiłki. Komisja na swym posiedzeniu podjęła decyzję aby wstrzymać się do chwili uzyskania środków. W/w uchwała została przyjęta „za”-8 głosów, „wstrzymał się”-2. Ad.10/ Informację o pracy Wójta między sesjami przedstawił Wójt Gminy / jak załącznik do protokołu/. Nadmienił także, że 25 października br. jest organizowana „ biała sobota”, poinformował, że jeszcze są wolne miejsca i jeszcze można skorzystać z różnych specjalistów. Ad.11/ Wolne wnioski i zapytania. Wójt Gminy – nawiązał do rozmowy p. Przewodniczącego Rady . Poinformował, że reprezentuje całą Gminę, uważa, że działa zgodnie z prawem. Natomiast jeżeli chodzi o uchwałę dot. zwolnienia z opłat za centralne ogrzewanie jaka została podjęta i nadmieniono, że pracownik powinien być za to zwolniony. Wyjaśnił przy tym, że zmusił p. sekretarz do napisanie tej uchwały, ponieważ uchwała zawierała stanowisko Rady zgodne z wnioskiem Komisji Rewizyjnej. Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, że bardzo chciałby się mylić z tą wypowiedzią. Chmurski Stefan- uważa, że powinniśmy się zastanowić i powiedzieć sobie prosto w oczy, a nie wierzyli w ludzkie plotki wtedy może byłoby mniej plotek. Nowak Jarosław – występuje jako wyborca - nadmienił, że jeżeli chodzi o plotki to niestety zawsze były są i będą. Policja też na tym samym wózku jedzie co Rada, odczucia p. Przewodniczącego są takie jakie są. Uważa, że powinny się odbywać spotkania z wyborcami ponieważ mieszkańcy tego chcą. - na dzisiejszej sesji jest sprawa sprzedaży mieszkań dyskusja na ten temat jest obszerna a temat nie załatwiony do końca, w związku z czym nasuwa się odpowiedz „jak nas widzą tak nas piszą. Grzegorz Ryszard – pytanie kieruje do p. Nowaka Jarosława – jak Pan widzi my radni siedzimy po jednej stronie stołów a p. Wójt, Sekretarz oraz P. Radca Prawny po drugiej stronie i mówi się co innego na radzie a robi się inaczej. Jestem radnym nie tylko na osiedlu lecz też na Skorodnym i Smolniku i obietnice przed wyborami też były. Pytanie co myśmy jako Rada zrobili przez rok czasu dla społeczeństwa, nic , w związku z czym proponuję aby radę rozwiązać. Wójt Gminy – odpowiedział, że może do końca kadencji obietnice się spełnią. Nowak Jarosław – wyborca – w odpowiedzi na pytanie radnego Grzegorza Ryszarda- słowa krytyki czynią cuda. Chmurski Stefan- nawiązał do wcześniejszych oraz ostatniego protokołu komisji rewizyjnej dotyczy głównie przekształcenie Zakładu Gospodarki Komunalnej na zakład budżetowy nadmienił, że w tym przypadku nie chodzi o zwolnienie kadry, lecz o przekształcenie. Uważa, że ten temat powinien być poddany pod głosowanie. Surowiecka Elżbieta Radca Prawny – jeżeli chodzi o przekształcenie Zakładu Gospodarki Komunalnej w zakład budżetowy to w pierwszej kolejności potrzebą jest zlikwidować GZGK, a potem można powołać uchwałą Rady Gminy zakład budżetowy. Przewodniczący Rady Gminy – pytanie do Radcy Prawnego- uważa, że wniosek można przyjąć. Zacha Andrzej – nie rozumie, co nam da przekształcenie zakładu, czy gmina zarobi coś na tym. Chmurski Stefan – zwrócił uwagę na duże zadłużenie GZGK za przykład podał: / był nie zapłacony gaz przez GZGK oraz prąd/ to wtedy szybko trzeba było wziąć kredyt i szybko zapłacić. Zacha Andrzej – nadal pyta co to nam da to przekształcenie. Gessner Maria- wtedy bezpośredni nadzór nad zakładem budżetowym miałby Wójt. Wójt – była to opieszałość ludzi w płatnościach m. in. za centralne ogrzewanie. Bochnia Bogdan – odnośnie p. Zielińskiego- Panie Wójcie mówi Pan bzdury Pan mówi o opieszałości ludzi jeszcze, w końcu dojdzie do tego, że komisja będzie Prokuratorem trochę trzeba patrzeć na ręce. Ja osobiście mogę wystąpić z komisji. Chmurski Stefan – skierował pytanie do Wójta- proszę nie mylić pojęć, komisji cały czas chodzi o zapłacenie gazu butlowego, a nie gazu do centralnego ogrzewania a Pan kłamie i zarzuca komisji. Panie Wójcie był Pan Nadleśniczym w Nadleśnictwie Stuposianach doskonale Pan znał sprawę w jakim stanie są te urządzenia, które Nadleśnictwo przekazało dla Gminy a Gmina przekazała dla GZGK. Przewodniczący Rady Gminy – proponuje aby wniosek był przegłosowany kto jest za powstaniem Zakładu budżetowego . Chmurski Stefan – w odpowiedzi p. Przewodniczącemu przed chwilą P. Radca Prawny poinformowała, że w pierwszym rzędzie musi być likwidacja zakładu GZGK a potem powołanie Zakładu Budżetowego. Wójt – wyjaśnił, że aby rozwiązać GZGK to muszą być wszelkie zaległe i bieżące zaległości zapłacone, wtedy możne nastąpić likwidacja. Prezes Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej – poinformował orientacyjnie o zadłużeniu Zakładu m.in. – ogólne zobowiązanie jest około 45ooo zł. plus 100000 zł kredytu, zaś zobowiązania odbiorców około 95ooo zł. bez odsetek. Po dłuższej dyskusji odbyło się głosowanie nad likwidacją zakładu „za”- 5 głosów, „wstrzymał się”-3, „przeciw”-2. Grzegorz Ryszard- pyta – jak został zwolniony p. Zieliński i czy sprawa została oddana do Prokuratury. Bochnia Bogdan – pytanie do radnego Zachy Andrzeja- jak zakończyła się sprawa sprzedaży mieszkań w Wołosatym. Zacha Andrzej – miało być napisane pismo z Rady do Starostwa Powiatowego i do tej pory nie otrzymałem tego pisma. Ad.12/ Przewodniczący Rady Gminy podziękował wszystkim obecnym za udział w obradach sesji. Na tym protokół zakończono i podpisano. Protokołowała : Sandecka Urszula
|